NECHVÁLÍŠ? ZAPLATÍŠ!

Roky se odborníci a trenéři přou, zda je vhodné kritizovat a chválit a pokud ano, tak jak. Jak má manažer efektivně rozdělovat pochvaly a výtky?

Co zabírá? Co naopak způsobuje „tržné rány“?

Ve spleti pouček a různých přístupů se mi osvědčují vždy logické a obyčejné rady. A hlavně si pravidla „zpravidla“ 😊 za chvíli nepamatuji. Co si ale pamatuji, jsou příběhy s postupy, ať už nesprávnými či modelovými.

Velké nadnárodní a státní firmy včetně policie vytvářejí pracovní skupiny pro komunikaci s generacemi Y,Z. Hledají se strategie a postupy, vede se výcvik manažerů. Na hlavu mladé generace se snáší sprcha kritiky za to, že jsou sebevědomí a nezkušení.

Mám jeden příběh ze svého mládí. V necelých patnácti letech jsem nastoupila na střední hotelovou školu a jedním z velkých bonusů školy byla rozšířená jazyková výuka. Učili jsme se dokonce kapitalistickou angličtinu. Obecně tenkrát platilo pravidlo: „Než vyslovit špatně, tak radši mlč, ať se neztrapníš“.

Díky svému temperamentu a nadšení jsem pravidlo porušovala a byla ve výuce aktivní. Neustálé kárání a opravování bez posilování a pochval, brzy vykonaly své.

SEKLA jsem se, a co víc, začala jsem se systematicky výuce anglického jazyka vyhýbat. V čase probíhající výuky jsem pravidelně navštěvovala lékaře. Stres z chyb mne donutil zvolit strategii vyhýbání případně aktivizaci tzv. „hadího mozku“.

Závěr příběhu: ve svých pětačtyřiceti letech jsem objevila Callanovu metodu[1]. Výuka je postavena na hlasitém projevu, opakování vět, odpovídání na otázky celou větou. Je velmi přátelská a trpělivá. Metoda neodstranila moje zakořeněné trauma, ale velmi pomohla. Stavím se k situacím v angličtině tak, že dělám, co mohu, a to je více než pasivní přístup.

V kurzu „VEDU TÝM“ společně s manažery navrhujeme, jak využít potenciál generace X s bohatými zkušenostmi pro mentoring generací Y, Z bez toho, aniž bychom způsobili zbrždění a nejistotu našich začínajících kolegů.

Ostatně, pokud klademe nováčkům otázky typu: „Jak to, že to nevíš, jak to, že to neumíš,…“ je to vizitka naší nekvalitní manažerské práce při vedení a výcviku. Dopady jsou nedozírné, ale o tom až zase někdy příště.

Krásný den přeje Vaše veteránka Soňa

 

 

[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Callanova_metoda Callanova metoda (anglicky Callan method) je jedna z alternativních metod výuky cizích jazyků. Hlavní předností této metody je především aktivní používání jazyka v jeho mluvené formě. Student je „nucen“ mluvit a díky tomu dochází k odbourávání strachu z používání jazyka a nabývání sebevědomí.

Komentáře
  1. Rostislav napsal:

    přesně, není špatně splněného úkolu, je jen chybně zadaný, eventuálně nepochopený…

  2. Sandr napsal:

    Moc pěkné zamyšlení, paní Soňo:-). Dnes je pochval z úst vedení, jako šafránu … a při tom to nic nestojí a zaměstnanec má chuť do další práce.
    R.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.