DESET VTEŘIN SLÁVY/OSTUDY ANEB JAK NA ČESKÁ MÉDIA

Média jsou údajně sedmou velmocí.

Jiný klasik tvrdil, že média jsou čtvrtou mocí k trojici mocí: výkonné, zákonodárné a soudní.

Ať už se kloníme k jednomu nebo druhému, shodneme se na tom, že podaří-li se kvalitní medializace, může nás to významně posunout. Holt, buď zažijeme 10 vteřin slávy, nebo ostudy. Jak docílit úspěchu a minimalizovat trapasy v médiích?

Kloním se k názoru, že štěstí přeje připraveným a každé organizaci se vyplatí zajistit základní proškolení lidí, kteří se občas s médii setkávají. Řadový manažer nemusí mít žurnalistické vzdělání, ale měl by se orientovat v základech spolupráce s médii a přípravy k mediálním výstupům. Absolvovala jsem akreditovaný kurz tiskových mluvčích, který nám zajistila Policie ČR.  Působila jsem takřka 7 let na pracovišti tisku a prevence, kurz mne významně obohatil. Dalších 6 let jsem vyučovala policejní tiskové mluvčí a pracovníky prevence. Věnovala jsem se i výcviku lidí mimo resort policie.

Před osmi lety jsem dostala nabídku realizace školení „Minikurz práce s médii“ pro vysokoškoláky brněnských vysokých škol. Přemýšlela jsem o způsobu vedení kurzu, měla jsem spoustu pochybností, zda mladý kluk z Vysokého učení technického v Brně může k něčemu využít takový kurz a jestli se vůbec někdo do kurzu přihlásí.  Zmítaly mnou pochyby a nakonec jsem naplnila kurzy bez nejmenších problémů. Jednotlivé termíny zaplnili studenti namíchaní z Mendelovy univerzity, VUT Brno, Masarykovy univerzity Brno a doplnili je i studenti ze soukromých vysokých škol. Kurz byl pro mne velkou zkušeností: technici trénovali lidský rozměr formulací, studenti humanitních oborů naopak více trénovali zapojení faktických dat a stručnost. Studenti si poskytovali zpětnou vazbu a přátelsky si pomáhali: hodnotili si navzájem vzhled, oblečení, postoj, formulace, úsměv do kamery a atmosféra kurzu nepostrádala tvůrčího ducha.

V roce 2017 jsem při cestě do Prahy potkala ve vlaku jednoho doktoranda z kurzu. Překvapil mě. Hlásil se ke mně a vyprávěl mi, že mu kurz přinesl mnoho užitku. Taktické rady a přístupy využil při vystoupeních, konferencích a díky svému sebejistému projevu získal atraktivní nabídku zahraniční společnosti.

Je skvělé, že policie školí tiskové mluvčí a pracovníky prevence. Nicméně manažeři v policii zůstávají „nepolíbeni“ podobným výcvikem. Řada policejních manažerů si nenechá média ujít a velmi ráda se prezentuje. U policejních manažerů bývá problém, že svoje tiskové mluvčí většinou neposlechnou, mají pocit, že s vyšší hodností a sebevědomím zvládnou mediální vystoupení tak nějak, od přírody. Vzpomínám si na jednoho funkcionáře, který v 20 sekundách použil 6x slovní vycpávku „v podstatě“. Další pan plukovník se před kamerou dvě minuty nervózně vrtěl na otočném křesílku a třetí manažer vychrlil na kameru tak květnatá souvětí, že nikdo nepochopil, k čemu se vyjadřuje. Dokonce si nechal nakukat, že to bylo fantastické. Vycvičený tiskový mluvčí v takové situaci přihlíží mediální sebevraždě manažera a hledá způsob, jak ho ušetřit další ostudy.

Bezpečným řešením je „Minikurz práce s médii“, kde si účastníci všechno vyzkouší, vzájemně poskytnou zpětnou vazbu a hlavně získají cenné rady, materiály a video výstupy. Účastníci kurzu připustili, že přidanou hodnotou bývá lepší sebeprezentace na konferencích, poradách a pohovorech. Buďme připraveni, nebudeme zaskočeni. Co říkáte?

Krásný den přeje Vaše veteránka Soňa

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.